Menu
Vyhledat

Černé skříňky na silnici

Od července 2024 musí všechny nové osobní automobily a lehká užitková vozidla v EU disponovat systémem zvaným Event Data Recorder (EDR). Jde o tzv. černou skříňku vozu. K čemu je, jak funguje a co všechno zaznamenává?

Bezpečnost na silnicích je dlouhodobě jednou z priorit Evropské unie. Aby bylo možné lépe odhalit příčiny dopravních nehod a přijímat účinná opatření, byla zavedena povinnost (stanovená nařízením EU 2019/2144) vybavit nová vozidla systémem EDR, tedy zapisovačem údajů o události. Od července 2022 se tato povinnost týkala nových modelů, ale od července 2024 jí už podléhají všechna nová vozidla, včetně těch našich.

EDR jako očitý svědek nehody

Event Data Recorder je zařízení instalované ve vozech, které zaznamenává a ukládá informace o jízdě a vozidle bezprostředně před, během a po automobilové nehodě. Účelem systému je zajistit, aby vyšetřovatelé měli k dispozici klíčová data o příčině a průběhu kolize, pro její snazší analýzu. EDR je často označován jako černá skříňka, což je termín převzatý z letectví, kde zařízení založená na podobném principu slouží k zaznamenávání letových údajů. V případě EDR se údaje o vozidle také zaznamenávají nepřetržitě, ale s tím rozdílem, že se stále dokola přepisují novými. Trvale se ukládají pouze v situacích, kdy senzory zaregistrují nehodu nebo neobvyklé jízdní podmínky.

Důvodem uložení údajů jsou spouštěcí signály jako například aktivace airbagů a předpínačů bezpečnostních pásů nebo změna rychlosti v příčném či podélném směru o více než 8 kilometrů za hodinu během 0,15 sekundy. Uložené nahrávky jsou velmi krátké. Jde o 5 sekund před nárazem a 0,3 sekundy po něm. Do paměti jsou však uložené permanentně a není možné je jakkoli upravovat nebo mazat. Fyzicky auta nemusí mít navíc nic nového. Zapisovač je obvykle zabudován do řídicí jednotky airbagů. Jde tedy pouze o doplňkovou softwarovou funkci využívající paměť jednotky, ve které shromažďuje většinu požadovaných informací.

Od rychlosti po vybavení

Zařízení EDR zaznamenává různé typy údajů, které jsou klíčové pro analýzu nehod. Například jde o informace týkající se rychlosti vozu těsně před nehodou, polohy plynového i brzdového pedálu, otáček motoru, úhlu natočení volantu, intenzity brzdění, změny rychlosti v podélném a příčném směru nebo také informace o stavu ABS a ESP.

Dále se ukládají údaje jako aktivační časy zádržných systémů, jestli jsou cestující připoutáni bezpečnostními pásy a jaká je obsazenost sedadel. Vše je opatřené časovými značkami, které ukazují přesné načasování jednotlivých událostí. Celkově jde o více než tisíc různých údajů, které jednotlivé části vozidla posílají do řídicí jednotky airbagu. Samozřejmostí jsou informace týkající se značky a modelu auta a jeho vybavení.

K čemu je černá skříňka dobrá?

Hlavním přínosem EDR je poskytování přesných a objektivních dat, která mohou pomoci při vyšetřování dopravních nehod. Tato data poslouží především při rekonstrukcích nehod, protože usnadňují analýzu, co se stalo před, během a po kolizi. Zapisovače dat o událostech poskytují důležitý důkazní materiál v soudních případech. Obzvláště pokud dojde při nehodě ke zranění nebo dokonce úmrtí. Údaje tak pomáhají vyšetřovatelům a právníkům určit skutečnou příčinu dopravní nehody. To také zjednoduší vyřizování pojistných událostí.

Dalším nezanedbatelným přínosem EDR jsou budoucí vylepšení vozidel. Jejich výrobci mohou využít data k identifikaci slabých míst a zdokonalení bezpečnostních systémů. S tím jde ruku v ruce i vědecký pokrok, kdy získané informace usnadní výzkum dopravní bezpečnosti jako celku a vývoji nových technologií.

Data nenarušují soukromí

Nařízení Evropské unie pro EDR se vztahuje na všechny nové osobní automobily a lehká užitková vozidla kategorií M1 a N1. Uvedené nařízení má však svá další specifika. Například je dobré vědět, že zaznamenané informace patří řidiči nebo majiteli vozidla. Ani on, ale ani nikdo neoprávněný se k nim však nemůže dostat. Uložená data nejsou přístupná prostřednictvím online připojení a lze je získat pouze prostřednictvím rozhraní palubní diagnostiky (OBD) nebo skrze řídicí jednotku airbagu, pokud je OBD při nehodě zničena. K jejich přenosu slouží speciální nástroj s příslušnou licencí, kterou mají jen oprávněné osoby, což jsou zpravidla policisté nebo soudní znalci.

Veškerá data shromažďovaná systémem EDR jsou pak také anonymní. Nezaznamenávají se ani žádné další typy informací, které by mohly odhalit identitu majitele. Automobilová černá skříňka tak v žádném případě neslouží k monitorování chování řidičů. Systém nesleduje jednotlivá vozidla, nepořizuje snímky řidičů a nezaznamenává hlasy ani zvuky z kabiny, stejně tak nemapuje ujeté trasy.

V uvedeném nařízení Evropské unie zaměřeném na zajištění obecné bezpečnosti vozidel je však vedle přítomnosti zapisovače událostí více požadavků. K nim patří mimo jiné příprava pro instalaci alkoholtesteru, inteligentní asistent rychlosti, zařízení pro upozorňování na ospalost nebo rozptýlenost řidiče a mnoho dalších. V konečném důsledku však mají všechny tyto systémy jedno společné. A to zvýšení bezpečnosti silničního provozu a ochranu lidských životů.