S člověkem, který miluje svou práci, se vždy příjemně povídá. Rozhovor s novým šéfdesignérem našich vozů Andreasem Mindtem by mohl klidně trvat celé hodiny, protože miluje nejen svou práci, ale především automobily, které jsou jejím výsledkem. Jak nám prozradil, nedokázal se nikdy vzdát ani svého prvního vozu a se stařičkým Broukem dodnes rád vyrazí na projížďku.
S firmou Volkswagen se pojí váš celý profesní život. Mohl byste v krátkosti popsat, co jste v ní všechno zažil?
Do Volkswagenu jsem nastoupil hned po vysoké škole v roce 1996. Bylo to období, kdy se toho ve firmě hodně dělo a dostal jsem se k mnoha velmi různorodým projektům. Měl jsem například možnost podílet se na konceptu Bentley Hunaudières, který Volkswagen představil poté, co značku Bentley koupil. Krátce poté jsem se zase dostal k týmu, který vyvíjel Volkswagen Fox. Od superluxusního Bentley jsem musel během několika dnů udělat otočku o 180 stupňů a přeorientovat se na nejlevnější lidový vůz v portfoliu Volkswagenu. Byla to pro mě výborná škola. Ve mé současné funkci dohlížím na více než 150 různých modelů aut v rámci 52 modelových řad v sedmi světových regionech. Zkušenosti s různorodostí se mi opravdu hodí.
Jak byste popsal funkci šéfdesignéra? Co je na ní nejdůležitější?
Řekl bych, že nejdůležitějším úkolem je stanovit jednotnou vizi designu. Ta musí vycházet ze samotných základů značky, zároveň ale musí umožňovat diverzifikaci jednotlivých modelů určených pro různé světové regiony. Jakožto globální firma musíme znát své klienty a vědět, co od našich vozů očekávají. Například je v samotné Číně se nároky zákazníků ze severu země naprosto liší od preferencí těch ze Šanghaje na jihu. Je to podobný rozdíl jako v Evropě mezi Finskem a Portugalskem. Všechny vozy určené pro různé zákazníky v různých částech světa ale musí vycházet z jednotné vize.
Jaké je tedy základní poselství značky Volkswagen, od kterého se design odvíjí?
Jeho nalezení bylo prvním úkolem, do kterého jsem se s kolegy po nástupu pustil. Položili jsme si otázku: Jaké asociace značka Volkswagen vzbuzuje? Co se člověku vybaví, když vidí náš vůz? Určitě nejsme synonymem agresivních sportovních automobilů a zákazníci nás nemají spojené ani s luxusem a okázalostí. Naše síla spočívá ve spojení s lidmi, kteří našimi auty jezdí. Vezměte si například hned první model - Volkswagen Type 1. Jeho počátky jsou spojené s velmi temným obdobím Německa. V USA se z něj ale stal symbol hnutí hippies. Jde přitom o stejné auto. Byli to sami řidiči, kdo ho z Type 1 překřtil na Brouka a přidělil mu asociaci se svobodou a láskou. Toto propojení s lidmi je naší „superschopností“, na které chceme vozy stavět. Nový designový styl jsme se proto rozhodli založit na třech pojmech, které by měly naše automobily asociovat: Stable, likeable, exciting. Tedy stabilita, sympatie a nadšení.
Andreas Mindt
Do Volkswagen Group nastoupil v roce 1996 po ukončení studií na Fakultě designu Vysoké školy ve Pforzheimu. Pracoval na designérských postech pro značku Volkswagen, podílel se mimo jiné i na podobě první generace vozu Tiguan a exteriéru Golfu 7. Od roku 2014 pracoval na redesignu exteriéru značky Audi a v roce 2021 přešel do funkce ředitele designového oddělení Bentley. V únoru 2023 se vrátil do domácího Wolfsburgu na pozici šéfdesignéra osobních vozů Volkswagen.
Práci designéra jsem si vždy představoval spíše jako uměleckou disciplínu. Ve vaší pozici do ní ale očividně zasahuje mnoho jiných faktorů než jen čistě estetický dojem.
Řekl bych, že designér je z jedné třetiny technik, z druhé ekonom a až ve zbývající třetině umělec. Ani v jedné roli se ale neobejde bez jasné vize, kam má jeho práce směřovat. Její nalezení je často tou nejzajímavější částí celého projektu. A také nejdůležitější, protože v ní spočívá rozdíl mezi hezkým produktem a produktem úspěšným, bez kterého firma nemůže existovat.
Celá oblast autovýroby dnes prochází obrovskými změnami spojenými s přechodem na elektrický pohon. Jak to ovlivňuje vaši práci?
Myslím, že stojí za to připomenout, že v současnosti se nemění jenom pohon, ale celé pojetí vozu. Stejně jako se mobilní telefon proměnil na „smart phone“, chytrý telefon, i auta se dnes mění na „smart cars“. Co nám tato dvojnásobná změna přináší? Jako vždy jsou to příležitosti i problémy. Designér například získal spoustu nového prostoru. Auta nemají převodovku, zmenšily se motory a my máme možnost se vzniklým prostorem pracovat. Vymýšlet pro něj novou náplň, nové funkce, nové emoce. Kvůli bateriím jsou také vozy delší, mají kratší převisy a vyšší kola, která zmenšují valivý odpor. Hodně důrazu se klade na aerodynamiku, která výrazně ovlivňuje dojezd. Proporce, které z těchto kritérií vyplývají, dělají samy o sobě automobil atraktivnější. Obtíže oproti tomu představuje nutnost uložení velké baterie, kvůli které musí být auto vyšší. Řekl bych ale, že celkově přechod na elektrický pohon vede k hezčím designům a dává designérovi více prostoru k práci.
Projevuje se to na podobě současných elektromobilů? Líbí se vám vozy, které potkáváte na silnicích?
Mám dojem, že se designéři dlouho snažili vymezovat vůči modelům se spalovacími motory. Chtěli, aby bylo na první pohled patrné, co jejich automobil pohání. Řada vozů má proto například velmi krátkou kapotu a velký vnitřní prostor, což odpovídá nějaké obecné představě, jak má elektromobil vypadat. Kvůli tomu ale museli dělat velmi hlubokou palubní desku a čelní sklo vedené pod ostrým úhlem, což vede k přehřívání interiéru a nadměrné spotřebě energie na jeho chlazení. Jsem rád, že tento trend opouštíme, protože auto je prostě auto. Jeho podoba by měla sloužit účelu, a ne křičet do světa, jaký motor se skrývá pod kapotou.
Jak jste váš přístup projevil v práci na designu modelu VW ID.2all?
Ovlivňovaly ho přesně ty parametry, o kterých jsme mluvili. Základní proporce vyplývají z technických požadavků. Vůz je delší, má krátké převisy a vysoká, úzká kola. Celkově jeho design vychází z už zmíněných tří klíčových zásad stable, likeable, exciting. Stabilitu navozuje štíhlý vzhled se širokým podvozkem a ikonickým C sloupkem, který odkazuje až k prvnímu modelu Golf. Kvůli navození pocitu sympatie jsme se cíleně vyhýbali jakýmkoliv agresivně vyhlížejícím prvkům, které jsou na vozech jiných značek naopak dominantní. Nechceme, aby náš nový vůz působil agresivně. Mám dojem, že agresivity a nejistoty máme kolem sebe dost, a měli bychom se obklopovat příjemnými věcmi, které navozují dojem stability. Pocit štěstí. Nadšení. Příslib hezkých zážitků. Což je náš třetí princip, který jsme se snažil do ID2all zapracovat.
Přechod na elektrický pohon vede k hezčím designům a dává nám více prostoru k práci
Použil jste slovo „ikonický“. Co to v designérském slovníku znamená?
Je to velmi jednoduché. Ikonický design je takový, který si na první pohled spojíte s produktem. Skvělým příkladem je třeba Volkswagen Golf, který letos slaví padesátiny. Už jeho první podoba navržená Giorgettem Giugiarem je na první pohled rozpoznatelná a v nových modelech přetrvává dodnes. Naši designéři kvůli tomu šli často proti všem převládajícím trendům. První model, na kterém jsem se podílel, byl Golf Mk4. Šéfdesignér Hartmut Warkuss se při jeho navrhování nechal v polovině 90. let inspirovat zásadami Bauhausu. Vytvořil střídmý, jednoduchý design bez jakýchkoliv ozdob a rušivých elementů. Mk4 proto dodnes vypadá moderně a zároveň působí jako ikona tradice a stability. Jako důkaz, že naše automobilka zná své hodnoty a stojí si za nimi.
Mohl byste na závěr prozradit na čem v současnosti pracujete?
Nejvíce práce v současnosti představuje rodina ID.2, především Model GTI a nové SUV, které výrazně rozšíří možnosti využití celé řady. Rád bych prozradil více, ale hodně detailů je doposud tajných. Slibuji ale, že je na co se těšit.