Moneta Money Bank výrazně mění svou automobilovou flotilu. Před lety v ní měla až 550 vozů, teď je to 200 aut a z toho 132 elektromobilů, převážně značky Volkswagen. Do roku 2026 má být flotila vozů banky plně elektrická s tím, že auta pohání výhradně zelená elektřina.
Před několika lety měla banka Moneta ve svém vozovém parku až 550 aut. Tento počet ale postupně snížila na aktuálních 200 aut, u toho již banka zůstane. "Docílili jsme toho vcelku jednoduchou cestou, doposud měli někteří zaměstnanci, zejména manažeři, možnost mít auto jako benefit. Takovou možnost už teď nenabízíme a máme v podstatě jen služební vozidla pro konkrétní uživatele a pak sdílená auta," říká Zuzana Filipová, ředitelka udržitelnosti a komunikace banky Moneta. Sdílená auta přitom tvoří asi 40% firemní flotily, 60% jsou auta napevno přidělená konkrétním zaměstnancům, kteří je potřebují pro svůj každodenní výkon práce. "Jde o regionální a oblastní manažery, kteří musí objíždět pobočky, a také o kolegy z divize komerčního bankovnictví, kteří jezdí přímo za zákazníky," upřesňuje Filipová. Sdílená auta si mohou zaměstnanci jednoduše rezervovat ve firemní aplikaci.
Spolu s elektrickými vozy buduje Moneta dobíjecí infrastrukturu v ústředí banky i na pobočkách.
ID.3 jako základ flotily
Z dvou set vozů ve flotile
je aktuálně 130 čistých elektromobilů. "Letos jsme to číslo navýšili ze 100
vozů na 130, a i když budeme pořizovat i další elektromobily,
obměníme jimi starší modely, k dalšímu navýšení podílu elektrických aut dojde
až v následujících letech," vysvětluje Jiří Huml, chief shared services
officer banky. Základem flotily se v průběhu letošního roku stanou modely
Volkswagen ID.3, ty totiž ještě letos nahradí asi 60 stávajících Volkswagenů
e-Golf. Banka je pořizuje v konfiguraci s baterií o kapacitě
77 kWh, která zajišťuje dostatečný dojezd i pro nejaktivnější
řidiče. V portfoliu má Moneta také šestnáct SUV Volkswagen ID.4. "Cílem je,
abychom nemuseli rozlišovat mezi auty pro městský provoz a provoz
na delší vzdálenosti," říká Huml. "Naši nejaktivnější uživatelé, typicky
manažeři, kteří řeší financování aut a objíždí dealery a autobazary,
najedou měsíčně až pět tisíc kilometrů. Tihle řidiči z počátku trochu řešili
dojezd, ale ukázalo se, že je to vcelku bez problémů," říká Huml. Komplikací jsou
podle něj v podstatě jen bezohlední motoristé, kteří bezdůvodně blokují
nabíječky, ať už auty se spalovacími motory, nebo elektromobily, které už jsou
dávno nabité. Na hustotě nabíjecí sítě je tak potřeba podle Humla ještě
zapracovat.
Jiří Huml
má v Monetě na starosti všechny sdílené služby. Mezi ně patří i elektromobily.
Nabíjení vlastními silami
Proto Moneta většinou řeší nabíjení elektromobilů ve vlastní režii. "Zvažovali
jsme i pořízení rychlonabíječky, alespoň na naši centrálu v Praze,
ale zatím jsme k této investici nepřistoupili. Jinak máme na pobočkách
wallboxy," popisuje Huml. V pražské centrále má Moneta 60 wallboxů s tím,
že lze jejich počet rozšířit až na 150, v Ostravě je wallboxů 12
a na ostatních místech po České republice vždy alespoň jeden nebo
dva. "Od dodavatelů nakupujeme výhradně zelenou elektřinu," doplňuje Filipová.
"K přechodu na elektromobilitu jsme totiž sáhli z důvodu snížení
naší uhlíkové stopy a k tomu samozřejmě elektřina z obnovitelných
zdrojů neodmyslitelně patří také," dodává ředitelka udržitelnosti.
Jelikož nejstarší e-Golfy fungují ve flotile banky už asi pět let, má s elektromobilitou Moneta bohaté zkušenosti a stihla za tu dobu vyladit některé otázky fungování s elektromobily. "Vyřešili jsme například nabíjení elektromobilů doma," otevírá Huml téma. Banka za dobíjení služebních aut doma poskytuje zaměstnancům kompenzace. Množství odebrané elektřiny vypočítává z údajů palubního systému vozu, k tomu ale připočítává ztráty. "Prováděli jsme si vlastní měření a zjistili jsme, že zatímco na rychlonabíječkách jsou ztráty při nabíjení asi do 5%, doma z wallboxu nebo 400V třífázové zásuvky je to asi 10-15%, a z 230V zásuvky dokonce až 20 %," vysvětluje Huml. Banka tedy při domácím dobíjení služebního vozu zaměstnanci zaplatí nejen elektřinu, která byla uložena do baterie, ale i tu, která do ní kvůli ztrátám nedoputovala.
Podobně pak banka umožňuje zaměstnancům ve firemních garážích nabíjet jejich vlastní soukromé elektromobily. "Wallboxy jde aktivovat čipem, pro dobíjení soukromých aut mají zaměstnanci zvláštní čip a my tak toto nabíjení snadno odlišíme," vysvětluje Huml.
Elektromobily vyžadují méně servisu. Jsou tak pro banku levnější.
I proto je třeba množství wallboxů v garážích zejména v Praze vyšší, než by na první pohled bylo při aktuální velikosti flotily potřeba. Na cestách pak samozřejmě mohou zaměstnanci se služebními vozy využívat rychlonabíjecí stanice. "Zatím máme v autě vždy několik čipů pro dobíjení v různých sítích. Vždy se nám takto jednotlivě podařilo vysoutěžit lepší cenu nabíjení, než kdybychom měli jednoho dodavatele, který umožňuje nabíjet ve více sítích," říká Huml. Vyžaduje to podle něj ale určitou edukaci zaměstnanců, kteří musí vědět, kde mají jaký čip použít. Banka se také věnuje vzdělávání zaměstnanců ohledně požární bezpečnosti. "V zásadě je základní radou hořící elektromobil nezkoušet jakkoli hasit a rovnou volat hasiče," říká Huml s tím, že zatím naštěstí banka žádný incident řešit nemusela.
Úsporný provoz
Huml si také pochvaluje úsporný provoz elektromobilů. "Pravda, se současnými cenami
elektřiny se výhoda elektromobilů trochu smazává, i tak je pro nás ale tahle
flotila provozně méně nákladná než flotila aut se spalovacími motory," vysvětluje
manažer. Potvrzuje také, že auta vyžadují méně pravidelné servisní péče, servisní
intervaly jsou delší a úkony jednodušší, což šetří zejména čas. Flotilu si pak
banka kompletně spravuje sama. "Děláme to v podstatě ve dvou a půl
lidech," říká Huml. Ostatní firmy pak možná překvapí fakt, že si banka oproti
běžným zvyklostem auta nepořizuje třeba na operativní leasing, ale přímo je
kupuje do svého majetku. "Jsme banka, a tak je naše vlastní financování
v tomto případě jednodušší a výhodnější. Z hlediska cash flow
i účetních standardů, které používáme, pro nás není auto v majetku
takovou přítěží jako pro jiné firmy," vysvětluje Huml. Obdobně řeší banka vlastními
silami i pojištění aut. "Leasing, ve kterém je řada služeb v ceně,
by pro nás byl vlastně dražší," říká Huml s tím, že si banka v soutěžích
hledá například dodavatele pneumatik, servisních služeb či různého spotřebního
materiálu.